Kohtalon Voima vie mennessään Tampereen oopperassa

16.02.2016
Teksti:
Kuvat:
K

Julma kohtalo heittelee ihmisiä Verdin oopperassa kuin myrskyävä meri vie pientä lastua. Massiiviset musiikilliset teemat ja henkeäsalpaavat aariat saavat katsojan suorastaan hengästymään.


Giuseppe Verdin vuonna 1861 säveltämä nelinäytöksinen ooppera Kohtalon Voima sai ensi-iltansa Tampereen oopperan toteutuksena 13. helmikuuta Tampere-talossa. Kantaesityksensä Kohtalon Voima sai vuonna 1862 Pietarin Mariinski-teatterissa. Verdi teki Kohtalon Voimaan useita korjauksia sen ensimmäisten esitysvuosien aikana. Nykymuotonsa ooppera sai Milanon La Scalassa vuonna 1869. Verdin kerrotaan kuvailleen oopperansa taustalla olevaa Ángel de Saavedran käsikirjoittamaa näytelmää Don Álvaro O La Fuerza De Sino valtavaksi, väkeväksi ja hyvin omaperäiseksi draamaksi. Libreton on kirjoittanut Verdin vanha työtoveri Francesdo Maria Piave.

Tampereella ensi-iltaa juhlisti entisestään Tampereen oopperan 70. juhlavuosi. Tampereen nuoren ylikapellimestarin Santtu-Matias Rouvalin johtama Tampere Filharmonia on täysmittainen sinfoniaorkesteri, joka Kohtalon Voimassa suoriutuu tehtävästään erinomaisesti. Käytännössä koko oopperan tunneskaala käydään läpi jo alkusoitossa, jonka Verdi sävelsi vasta Milanon La Scalaan. Siinä esiintyykin monia oopperan keskeisiä aiheita, kuten kohtalo-teema, joka kuullaan muutamassa oopperan tärkeimmistä kohtauksista.

Giuseppe Verdi, Kohtalon Voima, Tampere-talo, Tampereen ooppera, Kari Heiskanen, Mika Pohjonen, Johanna Rusanen

Donna Leonora etsimässä turvaa munkkiluostarista.

Oopperan päärooleissa loistavat tenori Mika Pohjonen Don Alvarona ja sopraano Johanna Rusanen Donna Leonorana. Muita erityisen keskeisiä hahmoja ovat Leonoran veli Don Carlo di Vargas, jota esittää baritoni Kiril Manolov sekä munkkiluostaria johtava Padre Guardiano, jonka roolissa nähdään basso Giorgi Kirof. Muutkaan sivuhahmot eivät ole vähäpätöisiä ja myös oopperan kuorolla on hyvin näkyvä rooli joukkokohtauksissa. Kuoro esiintyy niin kapakan asiakaskuntana, sotajoukkoina, kuin kerjäläisinäkin.

Tampereen oopperan tuotannossa Kohtalon Voima on siirretty tapahtuvaksi Francon hallitsemaan Espanjaan 1940–1950 luvuille. Tapahtumat saavat alkunsa, kun rakastavaiset Don Alvaro ja Leonora suunnittelevat karkaavansa ja menevänsä naimisiin. Leonoran isä, Calatravan markiisi (Peter Achrén) ei kuitenkaan hyväksy puoliveristä Alvaroa tyttärensä mieheksi ja keskeyttää rakastavaisten pakomatkan ja lopulta kuolee vahinkolaukauksen seurauksena. Kuollessaan markiisi kiroaa tyttärensä.

Giuseppe Verdi, Kohtalon Voima, Tampere-talo, Tampereen ooppera, Kari Heiskanen, Mika Pohjonen, Johanna Rusanen, Kiril Manolov

Munkiksi ryhtynyt Don Alvaro ja Don Carlo.

Markiisin ennakkoluulot Alvaron syntyperää kohtaan antavat oopperaan nykyaikaan kivuliaasti sopivan rasistisen motiivin. Kohtalo tuntuu nivoutuvan markiisin kiroukseen, sillä kaikesta katumustyöstä huolimatta sekä Alvaro että Leonora kokevat vastoinkäymisiä koko oopperan ajan. Katumuksessaan sekä Leonora että Alvaro turvautuvat Jumalaan ja luostariin, jota Padre Guardiano johtaa. Vahva rooli on myös Leonoran veljen Don Carlon vannomalla kostolla, joka kohdistuu perheen pettäneeseen sisareen siinä missä sisaren häpäisseeseen Alvaroonkin. Tällainen naisen elämästä päättäminen tuntuu nykyaikana vähintään halventavalta ja alistavalta.

Laulusuorituksista erityisen koskettavia ovat Rusasen aariat toisessa ja viimeisessä näytöksessä, joissa kuullaan erityisen voimakkaana Leonoran kokema menetyksen ja katumuksen aiheuttama tuska. Tarinassa keventäviä hetkiä ovat mezzosopraano Niina Keitelin esittämän ennustaja Preziosillan esiintymiset, sillä hänellä tuntui olevan rohkaiseva vaikutus tarinan väkijoukkoihin ja lavalla nähty reippaus nosti mielialaa myös katsomossa.

Kolmannessa näytöksessä koettiin myös teknisiä ongelmia, kun tekstitykset katosivat juuri ennen näytöksen suurta duettoa Alvaron ja Carlon välillä. Tekstitysten puuttuminen valitettavasti hankaloitti tarinan seuraamista jonkin verran, sillä laulaen esitettyä italiaa ei ilman kielitaitoa oikein kovin sujuvasti pysty seuraamaan.

Kokonaisuutena Kohtalon Voima on traaginen tarina, jossa ihmisen omilla teoilla on hyvin vähän merkitystä siinä, millaiseksi elämä muodostuu. Kohtalo esittäytyy julmana, lähes epäinhimillisenä elämää hallitsevana elementtinä eikä parannuksen tekeminen helpota sen enempää katumusta kuin tuskaakaan.

Kohtalon Voiman voi kokea Tampereen oopperassa vielä 17.2., 20.2., 24.2. ja 27.2.




LISÄÄ JUTTUJA:

kalevauvala