Mitä kaikkea tyypilliseltä farssilta voi odottaa? No tietysti koomisia, väärinkäsityksistä syntyviä absurdeja tilanteita sekä viimeiseen saakka pidettyjä salaisuuksia, jotka sitten kuitenkin lopulta paljastuvat. Näin edetään myös Derek Benfieldin näytelmässä Kuka jää aamiaiselle?, jossa farssin perusainekset erottuvat jo ensiminuuteista lähtien. Markus Packalénin ohjaamassa komediassa on kuusi henkilöä, joiden aikeet ja salaisuudet kietoutuvat yllättävällä tavalla toisiinsa. Pariskunnilla Viivi (Riitta Toropainen) ja Hannes (Jarmo Lamppu) sekä Kaija (Satu Keränen) ja Mauri (Pekka Kesälahti) on salaisuuksia, jotka eivät saa missään nimessä paljastua. Lisäjännitystä luovat Tuomas Tiitisen toyboy-hahmo Leo sekä Minna Kuusiston ”suloinen hempukka” Maj-Brit, jotka ovat autuaan tietämättömiä ympärillä pyörivästä väärinkäsitysten hurrikaanista.
Lavastus ja puvustus vievät katsojan suoraan 1960-luvulle. Näytelmä nostaa esille naisten oikeuden salasuhteisiin. Ilmeisesti pariskuntien avioliitot ovat väljähtyneitä, kun tarve ulkopuolisiin suhteisiin on niin voimakasta, jopa trendikästä. On jälleen todettava, että näihin näytelmiin on turha tulla heristelemään sormea tai rypistelemään kulmia! Syihin ja moraalisiin seikkoihin ei keskitytä, vaan asiat käsitellään farssimaisesti hyvin pinnallisesti. Kuka tosiaan jää aamiaiselle?
Näyttelijät panevat parastaan liioitelluilla ilmeillään, eleillään ja äänenkäytöllään. Farssin vauhdikkuutta ylläpitää etenkin Maurin jatkuva säheltäminen ja säntäily ympäri taloa. Koomiset tilanteet eivät kuitenkaan pelasta sitä, että jotain jää puuttumaan verrattuna aiempiin Oulun Työväen Näyttämön farsseihin. Liittyykö se jotenkin henkilöhahmojen rakentamiseen vai dialogiin, vaikea sanoa.
Kuka jää aamiaiselle? Oulun Työväen Näyttämöllä. Näytökset jatkuvat pe/la/su 18. joulukuuta 2016 asti.