Ei kyyneltäkään virrannut

Maanpetturuudesta tuomitun Martta Koskisen tarina

Vuonna 2015 perustetun Ylimuonion Urheiluteatterin ensimmäinen esitys Ei kyyneltäkään virrannut on vahva ja väkevä teatteriproduktio perustuen tosipohjaiseen tarinaan Martta Koskisesta. Esitys sai katsojien tunteet nousemaan pintaan Voimala 1889:ssa torstaina 16. elokuuta Oulussa.

Esitys kertoo Martta Koskisen elämästä, hän välitti jatkosodan aikana SKP:n viestejä ja toimi rintamakarkureiden avustajana. Hänet ilmiannettiin ja hän jäi kiinni, ja poliisi aloitti hänen kuulustelut. Hän ei kuitenkaan suostunut kuulusteluissa paljastamaan mitään säästääkseen ystäviensä henget. Kenttäoikeus katsoi hänen syyllistyneen maanpetokseen, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Hän oli viimeinen Suomessa teloitettu nainen.

Marttaa (Hanski Lapinoja) kuulustelee Eino Riekki (Tommi Saha). taustalla nuori Martta (Miira-Mari Manninen)

Esityksessä liikutaan kahdella aikatasolla – välillä kerrotaan Martan nuoruudesta ja välillä hänen viimeisistä päivistään ennen kuolemaa. Marttana lavalla vuorottelevat Miira-Mari Manninen ja Hanski Lapinoja. Miira-Mari esittää nuorta Marttaa ja kertoo tämän tarinaa ja valottaa aikaa kun hänestä tuli vastarintataistelija. Keskiössä on hänen ystävyytensä Hertta Kuusiseen ja alkava rakkaus toveri Viki Heikkiseen, sekä erilaiset salaiset tehtävät. Hanski esittää Marttaa, hänen elämänsä viimeisinä päivinä, joita leimaavat kuulustelut. Martan hahmoista käy ilmi hänen usko oikeudenmukaisuuteen ja lopussa myös hänen usko, ettei tuomio pannaan täytäntöön, mutta toisaalta myös väsymys jatkuviin kuulusteluihin.

Näytelmässä nostetaan esille historiankirjoissa usein vaiettuja tapahtumia. Tämä esitys on taas hyvä muistutus siitä, Suomi oli sotien aikaan vahvasti kahtiajakautunut ja ihmisiä todella teloitettiin. Tätä usein vaiettua historiaa on hyvä tuoda esille, ettemme unohtaisi ja ettei historia toistaisi itseään. Sillä tänäkin päivänä ihmisoikeudet ja epäluulot ovat ajankohtaisia. Näytelmän aihe on varsin rankka. Esitys tuo vahvasti ja väkevästi esille Martan tarinan, jossa yleisö saa seurata Martan vankkumatonta uskoa ideologiaansa puolesta.

Näyttelijät onnistuivat roolisuorituksissaan kautta linjan ja pelkistetty lavastus ja puvustus toimivat esityksessä. Myös Martan tarinan kuljettaminen kahdella eri aikatasolla on onnistunut ratkaisu. Vuonna 2015 perustetun Ylimuonion Urheiluteatterin ensimmäinen esitys on varsin onnistunut produktio ja sen takan voi päätellä olevan teatterialan ammattilaisia. Hienoa on myös, että teatteri on uskaltanut tarttua vaikeaa ja raskaaseen aiheeseen ja onnistuu sen käsittelyssä.

Voimala 1889:ssa paikalla ollut yleisö piti esityksestä ja taputti näyttelijät lavalle useamman kerran, joka osaltaan jo osoittaa esityksen menestystä. Ei kyyneltäkään virrannut on kiertänyt kesän aikana Lapissa ja oli nyt ensimmäistä kertaa Oulussa. Mikäli esitys osuu kohdalle, voin suositella sitä kaikille vahvojen ja koskettavien tarinoiden ystäville – tai oikeastaan jokaisen tulisi nähdä ja muistaa nämä vaietun historian tapahtumat.




LISÄÄ JUTTUJA:

Katja Kettu Luottotoimittaja – Kai Merilä