Haastattelu: Satu Tähtinen

Nautinnollista eskapismia

11.12.2024
Teksti:
Kuvat:
Satu Tähtinen ja Teija Soini

Kirjoittaminen on oululaiselle Satu Tähtiselle luonteva tapa ilmaista itseä ja omaa luovuutta. Hän on tarinoinut lapsesta saakka, mutta tavoitteellisempi kirjoittaminen alkoi kymmenisen vuotta sitten.

‒ Huomasin, että tarinani alkoivat saada pituutta ja valmistua. Aloin kirjoittaa viihdesarjoja pöytälaatikkoon. Käsikirjoituksia kertyi sinne kymmeniä.

Tähtinen meni Vuolle-opiston Pohjoinen kirjoittaja-akatemia -kirjoituskurssille, jolta sai hyvää palautetta. Hän uskaltautui Otavan, Kariston, Suplan ja Otavan kirjasäätiön viihdekirjoituskilpailuun, johon haettiin lyhyitä viihdekäsikirjoituksia.

‒ Käsikirjoitukseni Kalajoen hiekat pääsi kisan finaaliin ja julkaistiin äänikirjana elokuussa 2022.

Onnistunut kokeilu

Kirjan julkaiseminen on ollut Tähtisen salainen haave. Hän kertoi Kalajoen hiekkojen kustannusprosessin aikana pöytälaatikostaan löytyvistä käsikirjoituksista, ja Otava kiinnostui historiallisesta viihdesarjasta Moraalisten naisten kirjakerho.

‒ Kirjoituskilpailu oli väyläni kirjailijaksi. Historiallinen viihde on ollut viime vuosina nousussa muun muassa Netflixissä suositun Bridgerton-sarjan innoittamana. Suomessa tämän genren kirjoittajia ei ole ollut liikaa, ja vain harva heistäkään kirjoittaa puhdasviivaista historiallista romantiikkaa.

Sarjan ensimmäinen osa Lordi D ja muita seurapiirisalaisuuksia julkaistiin alkuvuodesta. Tähtinen kertoo kirjan syntyneen ajatuksesta kokeilla, osaisiko hän kirjoittaa historialliseen aikaan sijoitettua, hieman ironista taparomaania.

‒ Olin lukenut paljon historiallista romantiikka ja tunsin genren, mutta en ollut sijoittanut omia tarinoitani oikeaan historialliseen aikaan. Lordi D oli ensimmäinen kokeilu sillä saralla, ja lopputulos oli varsin onnistunut.

Kirjasarjassaan Tähtinen haluaa käsitellä muun muassa naisen asemaa ja toimijuutta. Häntä kiinnostavat myös sukupuolirooleihin kohdistuvat odotukset ja parisuhdeideaalit. Itse aikakausi ja erityisesti sen yläluokka seurapiireineen ja kireine moraalisääntöineen kiehtovat kirjailijaa.

‒ Viktoriaanisella ajalla naisen asema oli murroksessa. Naiset alkoivat vaatia enemmän oikeuksia esimerkiksi naisasialiikkeen kautta samalla kun myös työväki ja miehet yrittivät edistää oikeuksiaan.

Tähtinen opiskeli vuosituhannen alussa Oulun yliopistossa yleistä historiaa. Hän tutki pro gradu -tutkielmassaan viihdekirjojen mies-, nais- ja parisuhteen kuvia perehtyen englantilaiskirjailija Georgette Heyerin tuotantoon 1920-luvulta 1970-luvulle.

‒ Päähuomioni oli, että kuvat heijastelevat aina kirjoitusajankohdan ihanteita. Kirjoissani henkilöhahmot ovat aina jollakin tapaa moderneja, vaikka aikakausi olisikin historiallinen. Hahmojen täytyy puhutella ajatuksiltaan ja arvomaailmaltaan nykylukijoita.

Tähtisen kirjoissa on aina myös ripaus erotiikkaa, ja yksilön seksuaalinen vapautuminen onkin toistuva teema. Hänen sankarittarensa ovat yleensä toimeliaita ja aktiivisia, ja sankareista löytyy myös pehmeämpiä sävyjä kuin aikakauden miesihanteessa.

‒ Historiallinen aikakausi on minulle kiinnostava kulissi, johon tarinani sijoitan. Pyrin toki todenmukaisuuteen aikakauteen liittyvissä asioissa ja yksityiskohdissa. Tunnen 1800-luvun Englannin historiaa melko hyvin historianopintojeni ja lukemieni kirjojen pohjalta.

Moraalisten naisten kirjakerhosta on julkaistu kaksi osaa tänä vuonna.

Nautinnollista eskapismia

Nykyään Tähtinen tekee taustatyötä jonkin verran enemmän, mutta useimmiten samalla kun kirjoittaa uutta tekstiä. Hän käyttää monipuolisesti nettilähteitä ja taustatyön apuna myös tekoälyä.

‒ Tarina lähtee yleensä liikkeelle henkilöhahmoista. Aloittaessani en tiedä, minkä mutkien kautta se kulkee tai mitä henkilöhahmoni tekevät, mutta se selviää matkan varrella. En yleensä suunnittele tarinaa juurikaan etukäteen vaan aloitan kirjoittamisen alusta ja etenen kronologisesti loppuun saakka.

Yhden käsikirjoituksen raakaversion kirjoittamiseen kirjailijalta kuluu yleensä muutamia kuukausia, pisimmillään puoli vuotta. Jotkut kirjat kirjoituttavat itsensä nopeasti, kun taas toiset ottavat enemmän aikaa.

‒ Kirjoitan yleensä sarjoissa eli tarinoideni sivuhenkilöistä tulee seuraavien tarinoiden päähenkilöitä. Useimmiten tarinaa kirjoittaessani tiedän jo, ketkä ovat seuraavan tarinan päähenkilöt.

Nykyään kirjailijuus on Tähtiselle sivutyö, johon hän pyrkii suhtautumaan ammattimaisesti. Kirjailija ottaa kirjojen editointiprosessia varten vapaata tietohallintoasiantuntijan ja projektipäällikön työstään.

‒ Työnantajani on onneksi varsin joustava ja mahdollistaa tämän minulle. Olen iloinen siitä, että tekstini ovat päässeet pöytälaatikoista lukijoille ja viihdyttävät ja ilahduttavat ihmisiä.

Tähtinen kirjoittaa uutta tekstiä vapaa-ajallaan eli lomilla ja viikonloppuisin. Hänellä ei ole erityisempiä päivärutiineja, vaan hän vain istahtaa olohuoneen nojatuoliin ja alkaa kirjoittaa muun perheen touhutessa ympärillä tavallisissa askareissaan.

‒ Nautin toki, jos saan pidemmän keskeytyksettömän hetken kirjoittamiselle. Kirjoittaminen on yleensä pois lukemiselta tai tv:n katselulta. Kirjoittaminen on minulle samanlaista nautinnollista eskapismia kuin lukeminen monille.

Tähtisen pöytälaatikosta löytyy myös muiden viihteen alagenrejen teoksia: moderneja romansseja, paranormaalia romantiikkaa ja dystooppista, kuumempaa romantiikkaa. Hän toivoo ehtivänsä joskus viilata pöytälaatikossa olevia tekstejä siihen kuntoon, että voisi tarjota niitä julkaistavaksi.

Suomalainen viihdekirjailija

Tähtinen uskoo, että kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Täytyy istua alas ja kirjoittaa ‒ paljon. Vähitellen kirjoittamiseen syntyy rutiinia ja tekstit alkavat valmistua kokonaisiksi käsikirjoituksiksi. Se on hänen mielestään merkki kypsymisestä siihen pisteeseen, että kirjailijuus on mahdollista.

‒ Voit myös jättää käsikirjoituksesi hetkeksi tauolle ja kirjoittaa vaihteeksi jotakin muuta. Sekin voi auttaa. Myös tarinan vapaa ajattelu on hyödyllistä: kun istut autossa tai bussissa, anna ajatustesi valua tarinaasi, sen päähenkilöihin tai juoneen, ja saatat yhtäkkiä oivaltaa jotakin uutta tarinastasi!

Moraalisten naisten kirjakerho -sarjan kolmas osa Jaarli vailla värejä ja muita arvoituksia ilmestyy helmikuussa 2025. Sarjan neljäs ja viimeinen osa odottaa vielä julkaisuvuoroaan pöytälaatikossa.

‒ Toivon tietysti, että kirjani myyvät ja saavuttavat lukijoita ja että vakiinnutan nimeni suomalaisena viihdekirjailijana. Tavoitteeni on kirjoittaa sellaisia kirjoja, joita itsekin haluaisin lukea. Tällä hetkellä suunnitelmissani ei ole jättää päivätyötäni, vaan kirjailijuus on minulle sivu-ura.

Tähtinen kirjoittaa koko ajan myös uusia käsikirjoituksia. Parhaillaan työn alla on viktoriaaniseen Englantiin sijoittuva jatkosarja Moraalisten naisten kirjakerholle. Siinä hän on hypännyt ajassa 25 vuotta eteenpäin 1870-luvulle.

‒ Jos minua huvittaa ja jos aikaa liikenee, saatan palata myös muiden keskeneräisten käsikirjoitusten ja sarjojeni pariin. Kalajoen hiekoillekin löytyy vielä keskeneräinen sisarteos. Aika näyttää, näkevätkö nämä käsikirjoitukset koskaan päivänvaloa!




LISÄÄ JUTTUJA:

Kerkko Koskinen