Joutsenlampi on tunnetuimpia ja rakastetuimpia baletteja. Suosion takana on Pjotr Tšaikovskin upea musiikki ja tarina traagisesta rakkaudesta. Koreografia antaa tähtitanssijoiden loistaa herkän esteettisissä sekä teknistä taituruutta vaativissa osuuksissa. St. Petersburg Festival Ballet vieraili Oulun Madetojan salissa 7. marraskuuta.
Baletin ystävät ovat päässeet Oulussa lyhyen ajan sisällä kaksi kertaa korkeatasoisen taidetanssin äärelle. Harvinainen mahdollisuus valaisi nyt tietä baletin maailmaan. Johdatus aiheeseen alkoi Kansallisbaletin tähtihetkiä-gaalaesityksellä, jossa nähtiin parhaita paloja klassisesta ja modernista baletista 26. lokakuuta.
Pietarilaisten esittämä Joutsenlampi heti perään olisi varmasti ollut omakin valintani ensimmäiseksi kokoillan baletiksi. Tšaikovskin musiikki on soinut niin monessa yhteydessä, että ainakin sävellyksen teemaosa on kaikille tuttu.
Suurta taitoa vaativa valkoisen ja mustan joutsenen, Odette-Odilen -kaksoisrooli on balettihistorian tavoitelluimpia rooleja ja ballerinan mestarinäyte. Aihetta on käsitellyt hienosti myös Darren Aronofsky, Natalie Portmanin tähdittämässä elokuvassa Black Swan. Tuttuun aiheeseen on helppo tarttua.
Joutsenlampi esitettiin ensimmäistä kertaa Moskovan Bolšoi-teatterissa 20. maaliskuuta 1877. Esitys sai heikon vastaanoton ja aikalaisarvioissa kritisoitiin muun muassa sävellyksen meluisuutta ja sinfonisuutta.
Pian säveltäjän kuoleman jälkeen Marius Petipan ja L. Ivanov tekivät Joutsenlampeen uuden koreografian ja teosta lyhennettiin. Kokonaan uudistettu teos esitettiin Mariinski-teatterissa Pietarissa 1895. Nyt puhuttiin heti mestariteoksesta.
Joutsenlammesta on lukuisia versioita ja myös moderneja tulkintoja. Esimerkiksi kansallisbaletti uudisti teosta Kenneth Greven johdolla kevätkaudella 2017. Versiota kehuttiin perinteitä kunnioittavaksi, raikkaaksi ja kauniiksi.
Nykyisin esitykset perustuvat kuitenkin useimmissa tapauksissa Petivan ja Ivanovin koreografiaan. Tähän on tarttunut myös St. Petersburg Festival Ballet. Pietarin baletti on perinteisestä, klassisen eleganttia, kevyen ilmavaa ja jopa juhlavaa. Toista koulukuntaa Venäjällä edustaa kokeilevampi Moskovan Bolšoi-teatteri.
Nyt olen valmistautunut ja tiedän, mitä lavalla tapahtuu. Klassisessa taiteessa kokemusta ei pilaa juonen ja loppuratkaisun paljastuminen etukäteen. Ilman esitietoja tapahtumat saattavat jäädä ymmärtämättä. Kyse on kuitenkin sanattomasta kerronnasta.
Joutsenlampi alkaa johdannolla tapahtumiin. Prinssi Siegfriedillä (Aleksandr Abaturov) on syntymäpäiväjuhlat. Kuningataräiti kertoo, että prinssin on valittava puoliso seuraavan illan tansseissa. Joutsenlammen staattinen alku ei kuulu baletin tähtihetkiin. Ainoastaan prinssin ystävä, linnan hovinarri, säväyttää hetkittäin vimmatulla liikkeellä ja kierroksilla. Yleisö kohahtaa ensimmäisen kerran.
Prinssi hämmentyy tilanteesta, ja hakee hiljaisuutta yksin metsästä. Hän saapuu lammelle, jonka pinnalla on joutsenia. Lähestyessään metsälampea prinssi yllättyy, sillä joutsenet ottavat naisen muodon. Joutsenten kuningatar Odette kertoo prinssille velho Rotbartin (I. Kazakov) langettamasta kirouksesta.
Vain todellinen rakkaus voisi kumota velhon vallan. Prinssi rakastuu ensisilmäyksellä kauniiseen Odetteen ja lupaa palata vapauttamaan naiset kirouksesta. Auringon noustessa, neidot muuttuvat jälleen joutseniksi.
Mielessäni Joutsenlampi alkaa tässä kohtaa kaikessa hienoudessaan.
Tähtiballerina Elizaveta Bogutskaya häikäisee herkkänä Odettena. Liikekieli on ilmaisuvoimaista, tarkkaa ja kaunista. Bugutskaya erottuu muista tanssijoista selkeästi läsnäolollaan ja taidollaan.
Tämä on vasta toinen kokemukseni elävästä balettiesityksessä. Miten rohkenen arvioida tanssijoiden taitoa? Balettitanssijat ovat lopulta todella paljaina yleisön edessä. Asutkaan eivät anna mitään anteeksi.
Katson yhden version Joutsenlammesta ennen esitystä, ja toisen sen jälkeen. Vertaamalla uskallan sanoa, ettei osa balettikuorosta ole lähelläkään samaa tasolla tähtitanssijoiden kanssa. Baletissa kuoroksi kutsutaan taustalla, enemmän ja vähemmän yhteen tanssivaa ryhmää – Joutsenlammessa esimerkiksi joutsenneitojen yhteistä tanssia.
Klassisen baletin kehittyessä miesten roolit supistuivat lähinnä sirojen ballerinojen tukijoiksi, nostelijoiksi ja pyörittäjiksi. Joutsenlammessa tilanne on vielä erityinen, sillä Odette-Odilen-kaksoisroolin saanut ballerina on suvereeni tähti. On vaikea arvioida, miten miehet tai sivuosien ballerinat olisivat ilmaisuvoimallaan ja teknisellä taidolla pärjänneet vastaavassa roolissa. Nyt voin vain sanoa, että Elizaveta Bogutskaya hurmasi täydellisesti yleisön.
En referoi tarinaa enempää, saati yritä tulkita sitä nyt. Joutsenlampi-baletti, eri versiot libretosta sekä lukuisa määrä vaihtelevia tulkintoja löytyy useista lähteistä. Musta joutsen on kuitenkin esiteltävä.
Velho tuo tanssiaisiin tyttärensä Odilen, joka taian avulla näyttää lähes täysin Odettelta. Hylättyään kaikki puolisoehdokkaansa prinssi kuvittelee hetken, että hänen edessään on Odette. Prinssi lupautuu Odilen puolisoksi. Odette joutsennaiset ovat jälleen velhon kirouksen vallassa. Lupaus ikuisesta rakkaudesta on rikottu.
Kohtauksessa Bogutskaya, on nyt Odile, musta joutsen, ehkäpä hahmon toinen puoli. Temperamenttinen Odile on taiturimaisen nopea, viettelevä ja jopa hieman agressiivinen. Teknisesti vaativaan koreografiaan kuuluu 32 fouettéta, eli käännöstä yhdellä jalalla. En ehdi laskea kuinka monta pyörähdystä näimme. Hienoa!
St. Petersburg Festival Ballet on vuonna 2009 perustettu pietarilaisen baletin tyyliä edustava kiertävä ryhmä. Baletti on erittäin kiitetty, ja se on esiintynyt useilla arvostetuilla areenoilla ympäri maailman. Siksi tanssijoiden epätasaisuus oli pieni yllätys.
Kiertävällä baletilla on rajoituksensa. Musiikki tulee nauhalta, lavarakenteet eivät voi olla massiivisia ja tilaa suurille joukkokohtauksille ei ole. Madetojan salilla lavan pieni koko on rajoittavin tekijä. Vjatšeslav Okunevin lavastus ja erityisen näyttävä puvustus toimivat tilassa. Taitavalla valaistuksella on taustalle luotu vaihtelua ja syvyyttä. Tšaikovskin musiikki soi salissa kauniisti.
St. Petersburg Festival Balletin kaikki solistit ovat huipputasoa. Mietin jo syitä siihen, miksi Elizaveta Bogutskayan kaksoisrooli Odette-Odilena vei niin suuren osan valosta. Mikään ei kuitenkaan vähennä hurmaavan ja taitavan ballerinan arvoa. Huomasin jo Suomen kansallisbaletin gaalaesityksessä, että suurimpien tähtien valovoimaa ei kannata yrittää sanoin selittää. Se vaikuttaa vain rakastuneen puheelta.
Musiikki: Pjotr Tšaikovski
Koreografia: M. Petipa ja L. Ivanov
Libretto: W. Pegitchev ja W. Geltzer
Lavastus ja puvustus: Vjatšeslav Okunevin
Valaistus: Rainer Kornhuber
Rooleissa:
Odette-Odile: Elizaveta Bogutskaya
Prinssi Siegfried: Aleksandr Abaturov
Rothbart: I. Kazakov