Svenska Teaternin näytelmä Läkaren on sukellus nykymaailman mädäntyneen kannen alle. Brittiläinen näytelmäkirjailija Robert Icken käsikirjoituksen on ohjannut Saana Lavaste.
Jännityskertomuksessa tutkimuslaitoksen johtaja Ruth Wolf on menestyksekkään uran tehnyt lääkäri.
Eräällä kerralla osastolle tulee 14-vuotias tyttö. Hän on tehnyt kotiabortin vanhempien ollessa matkoilla ja on kriittisessä tilassa. Paikalle saapuu vanhempien kutsumana katolinen pappi, jota Wolf ei päästä tytön luokse. Tyttö kuolee ja sieluhoito jää tekemättä.
Seuraa totaalinen myrsky. Näytelmän intensiteetti nousee, rytmikkäät taputukset, jalan naputukset kiihdyttävät kohti vääjäämätöntä kuin noitarummun vangitseva kumina.
Ruth Wolfin työryhmä kääntyy häntä vastaan, sosiaalinen media ottaa hänet otteeseensa ja kerätään adressia. Lopulta lääkäri joutuu piinaavaan keskusteluohjelmaan karikatyyrisesti monimuotoisuutta edustavan raadin eteen.
Lääkäriä syytetään rodun perusteella syrjinnästä, ja väkijoukon voima kiihtyy äärimmilleen. Videokuvaa hyödyntäen rakennettu kohtaus on vaikuttava, todellinen ja veret seisauttava.
Kaikki mitä sanot, käännetään sinua vastaan. Mitä voit enää sanoa, tehdä tai ajatella, kun haava kaivetaan esiin. Kenenkään mieli tai sielu ei saa rauhaa.
Puoliajan jälkeen hengästyttävä syytös kuristaa jo katsojankin kurkkua. Wolfia kohdellaan kuin rikollista. Yhdestä tehdään syntipukki ja muut vetäytyvät vastuusta. Yksi sovittaa maailman synnit fariseusten käyskennellessä ympärillä korostaen omia oikeutuksiaan.
Nöyrtyminen virheiden edessä vapauttaisi sekä syytettyä että syyttäjiä ajattelemaan: minä harjoittelen, minun ei tarvitse olla täydellinen. Tämä ei ole mahdollista, jos meiltä puuttuu sisäinen (vanhemman) ääni, joka sanoisi: virheitä sattuu ja niistä opitaan.
Tapahtumat sijoittuvat muistisairaita hoitavalle klinikalle. Muisti ja sen menetys ovat läsnä myös syytetyn lääkärin lähisuhteessa. Sekä lähimuisti että historian muistaminen menetetään – samalla menetetään tämä hetki, joka on ainoa, jossa voimme kohdata itsemme ja toisen.
Näytelmä on ajankohtainen ja kertoo nykyajan vallan etiikasta ja identiteettipolitiikasta karmivalla tavalla. Cancel-kulttuuri ja yksilön tuhoaminen koetaan oikeutetuksi.
Suosittelemme näytelmää erityisesti organisaatiokulttuurien dynamiikasta ja sosiaalisen median ilmiöistä kiinnostuneille. Myös johtajille näytelmä tarjoaa kiinnostavan kokemuksen.
Näytelmä sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2019. Se perustuu itävaltalaisen Arthur Schnitzlerin näytelmään Professor Bernhardi vuodelta 1912.
Ohjaus: Saana Lavaste
Ruotsinnos: Hanna Åkerfelt
Dramaturgia: Nina-Maria Häggblom
Lavastus ja puvut: Anna Sinkkonen
Valot: Petri Tuhkanen
Ääni: Hanna Mikander
Maskeeraus: Joonas Lampi
Rooleissa: Anna Hultin, Astrid Assefa, Antonia Atarah, Sonia Haaga, Patrick Henriksen, Simon Häger, Nina Palmgren, Isabell Sterling, Miiko Toiviainen, Josef Törner ja Niklas Åkerfelt
Esityksen kesto noin 2 h 50 min sisältäen väliajan.
Svenska Teatern. Pohjoisesplanadi 2. 00130 Helsinki.
Ensi-ilta keskiviikkona 7.2.2024 klo 19.00. Esitykset jatkuvat 24.4.2024 saakka.