Akseli Aittomäki: Intentio – kuinka hain otetta maailmasta

Intentio tietoisuuden rajalla

22.01.2024
Teksti:
Kuvat:
Eeva Hannula ja Ville Kumpulainen

Akseli Aittomäki on Berliinissä asuva koreografi, tanssija, kokeellisen teatterin tekijä, polkupyörälähetti, ilmastoaktivisti ja anarkosyndikalisti. Hän on esiintynyt vuodesta 2003 ja tehnyt kokeellista ja fyysistä teatteria, nykytanssia ja erilaisia projekteja. Koreografina ja ohjaajana hän on toteuttanut yli 20 teosta.

Ihmisruumis valppaana, levollisena, leikillisenä ja solmussa. Akseli Aittomäen soolotanssiteos Intentio – kuinka hain otetta maailmasta sai ensi-iltansa 12.1.2024 Helsingin Hernesaaressa. Teos kertoo siitä, mikä on yksinkertaista ja monimutkaista: ruumis havaitsee itsensä maailmassa.

Akseli Aittomäen soolotanssiteos Intentio – kuinka hain otetta maailmasta, on väkevä ja ruumiillinen kokemus. Kuva: Eeva Hannula ja Ville Kumpulainen.

Karski tehdasympäristö ja koruton huone, jossa kaikki on näkyvillä, valaistuna, auki, luo riisutun mahdollisuuden nähdä ytimeen. Tila, yksi huone rajaa esiintyvälle tanssijalle paikan olla maailmassa ja liikkua.

Yleisö asettuu lavalle samaan valoon, yhteiseen jaettuun varjottomaan kirkkauteen. Liikkuva ruumis on paljas kuin suoraan katsova silmä. Aittomäen avoin liike luo täydellisen herkeämättömän läsnäolon.

Jokainen askel, hengitys vangitsevana ja pakottavana kokemuksena. Aittomäkeä on pakko katsoa. Teoksen äänisuunnittelija perkussionisti Borys Słowikowskin rakentama kokeellinen äänimaisema sulautuu tanssijan liikkeeseen.

Ajoittain ei tiedä, kuuluuko aistimus, pulssi, hengähdys tanssista vai onko se osa kudosta, jossa universumi lepää. Ehkä ääni on Linnunradan ikuista kohinaa. Slowikowski kuvaa polyrytmiaa ja äänimaisemaa heijastumien ja kohinoiden kuoroksi, kiihdytetyiksi ruumiin syklien ääniksi.

Akseli Aittomäki tunnustelee ja tutkii tilaa, joka antaa paikan olla maailmassa ja liikkua. Kuva: Eeva Hannula ja Ville Kumpulainen.

Paljas teos tuo esiin oleellisen, ja yksinkertainen on monimutkaista. Teoksen lähtökohtana on Aittomäen mukaan väite esiintyjän intentiosta liikkeen perustana. Liikkeessä aktivoituu tietoisuuden kohdistuminen.

Tästä herää kysymys, mikä on intention taustalla. Mikä voima virittää intention, joka näyttäytyy ruumiin kielenä. Tiedostamattoman ja tietoisuuden häilyvä raja on esityksessä saatu esiin äärimmäisen tarkasti.

Elämää ylläpitävä rytmi

Uskallus päästää irti kontrollista ja ennalta rajatusta liikkeen muodosta luovat syvän yhteyden alkurytmiin ja hengittävään olemassaolon ytimeen, Äiti maahan.     

Teos on väkevä, rohkea, unenomainen. Intensiteetti ei hellitä mutta antaa tilaa hengittää. Olen vaikuttunut Aittomäen ilmaisuvoimasta, piiloutumattomuudesta ja eläimellisestä valppaudesta. Esitys on upea kokonaisuus ruumiin läsnäolosta, avautumisesta maailmalle ja elämää ylläpitävistä rytmeistä.

Jos uskaltaisimme olla enemmän ruumiissamme läsnä olevia, saisimme yhteyden siihen, keitä todella olemme. 

 

Koreografia ja tanssi: Akseli Aittomäki. Äänisuunnittelija ja musiikki: Borys Slowikowski. Tiedotus: Inari Pesonen. Tuotanto: Inari Pesonen ja Akseli Aittomäki, massavuoto – massescape. Esitystä tukee Taiteen edistämiskeskus Taike.

Esityksen kesto noin 55 min.

Liisa Pentti Co+ -studiolla, Laivakatu 5, Helsingin Hernesaaressa perjantaina 12.1.2014 klo 19, lauantaina 13.1.2024 klo 19 ja sunnuntaina 14.1.2024 klo 16.




LISÄÄ JUTTUJA:

black peider itse Koiramäen Suomen historia Stella Polaris lavalla